zondag 11 januari 2015

Ondertussen...

Terwijl jullie trouwe lezers zich afvragen; waar blijft hij nou met zijn verhalen? Daar ben ik ook wel mee bezig, maar ondertussen ontstaat er nog wat. 

Ik ben ooit met vlechten begonnen om meer te leren over wilgentenen. Ik wil ze ooit telen,  maar dan is het wel handig als je weet wat er mee gedaan wordt en wat de gewenste eigenschappen voor wilgenteen zijn. 
Voor het vlechten laat ik de teen in water weken zodat ze weer soepel worden. Ik laat het meestal een 2 weken liggen en voel af en toe of het soepel genoeg is. De teen droogt namelijk uit als je hem bewaart en wordt daardoor stug een breekbaar. Verder krimpt de teen wat. Door het weken krijgt de teen niet zijn volume terug. En zal na het vlechten, als de teen dus eigenlijk weer uitdroogt, niet nog een keer krimpen. 
Ik gebruik zelf een bewerkte pvc buis om in te weken. Ik vlecht toch niet full time dus meer ruimte is ook niet nodig. En dit kan ik makkelijk schoon houden en verplaatsen. Maar in theorie kun je ze ook gewoon in de sloot weken, alleen vind ik de sloten bij mij in de buurt niet zo fris.

Als je met verse teen vlecht zullen de tenen na het vlechten krimpen met als gevolg dat je mand wat gaat rammelen. Verse teen is wel soepel. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan geweekte tenen boven vers.